Onbekende rups

Ik was gisteren heerlijk in de tuin bezig toen ik ineens in mijn ooghoek zag dat een van mijn katten, Wies heel geïnteresseerd naar de grond aan het kijken was, en zo nu en dan heel vlug haar pootje uithaalde naar iets. Om vervolgens van schrik op te springen en achteruit te lopen. Roosje haar stiefzus zag het ook en kwam kijken wat Wies aan het doen was. (Helaas geen foto van kunnen maken)
Ik dacht o nee hè ze zal toch geen een of andere grote Hommel of Bij gevangen hebben.
Ik ging gelijk kijken en zag iets dik bruins kronkelen op de grond. O ze heeft een grote dikke vette worm gevonden dacht ik....... Wacht eens even is dat wel een worm.
Ik beter kijken, nee joh dat is een rups!
Ik moest het redden van de poezenpootjes. De rups kronkelde alle kanten op na iedere tik die het kreeg van Wies haar pootje en het bleef ook kronkelen toen ik het met een blaadje wilde oppakken. Ik wilde het niet oppakken met mijn blote handen want ik herkende de rups helemaal niet. De rups zat helemaal onder het zand. Ik probeerde het schoon te maken maar dat viel nog niet mee met dat gekronkel. Met een beetje water is het gelukt en het hield gelijk op met kronkelen.
Wat een kop hè heeft die rups.


Ik wist dat de rups een pijlstaartvlinder was omdat hij een grote stekel op zijn kont heeft zitten. Dat hebben alle pijlstaart rupsen. Ooit heb ik vroeger een ligusterpijlstaart vlinder opgekweekt. Dus ik dacht ik zet je maar in de liguster struik neer, alleen wist ik niet zeker of dit de goede waardplant was van deze pijlstaart rups. Dat werdt zoeken in de boeken. Er zijn wel 100 soorten pijlstaart vlinders....dus ik zou eventjes zoet zijn.

               Foto-tje van internet

Toch had ik hem gauw gevonden.
Het is de lindepijlstaart vlinder/rups.
Dan zit de rups niet in de goede waardplant, maar ik heb geen linde in de tuin staan.....O wacht even, de rups wil ook wel eens in een prunus struik zitten. Laat de buren nou zo'n uit de kluiten gegroeide struik in de tuin hebben staan. Het is geen struik meer maar boom geworden. En er hingen een paar flinke takken over de schutting in onze tuin.  En wat wil nou ze hebben een paar dagen geleden heel rigoreus gesnoeid.
Ik was in mijn computer aan het zoeken naar de foto's van die ligusterpijlstaart vlinder maar ik kom ineens deze oude foto's tegen. 
foto's van jaren geleden uit het foto rolletjes tijdperk. Blijkt dat ik vroeger al eens een lindepijlstaart vlinder heb gefotografeerd. Dat was wel een verrassing.
De foto van de ligusterpijlstaart vlinder heb ik niet kunnen vinden. Als ik hem tegenkom dan zal ik een vervolg maken van de blog.
Fijn weekend allemaal.

Reacties

  1. Ach goshie, arme rups. Gelukkig reddende engel NoeNoe in de buurt :) Ik moest 3x kijken waar de kop zat haha. Deze rups heb ik nog nooit gezien en de prachtige groene vlinder ook niet. Heel bijzonder! Superleuk rups/vlinderlesje.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Wie is Noenoe?

Kleertjes voor FleurtjeMijn!

Kaplaarsjes voor mijn vriendinnetje Roosjemijn.